Jaka dieta przy dnie moczanowej?

Dieta przy dnie moczanowej

Bóle i zniekształcenie stawów, obrzęki, zaczerwienienia – to tylko niektóre z nieprzyjemnych objawów dny moczanowej.  Jest to zaburzenie metaboliczne, którego pierwotną przyczyną jest podwyższone stężenie kwasu moczowego we krwi. Dzieli się ono się na dwa typy: pierwotne oraz wtórne. Niezależnie jednak od tego czy przypadłość zostaje odziedziczona czy jest nabyta – w jej leczeniu bardzo ważna jest odpowiednia dieta i spokojny, zdrowy tryb życia.  Choroba ta dotyka najczęściej osoby po 50 roku życia, a jej przyczyną poza chorobami przewlekłymi, może być nieodpowiednia dieta. Wszystkie choroby metaboliczne wymagają od pacjentów zmiany stylu życia i zadbania o dostarczanie organizmowi odpowiednich miko oraz makroelementów. Odpowiednia dieta stosowana przy dnie moczanowej może znacznie podnieść komfort życia pacjenta.

Jaką dietę stosować przy dnie moczanowej?

Zalecana dieta przy dnie moczanowej to taka, która pozwala eliminować kwas moczanowy, jednocześnie dostarcza odpowiednie ilości biała i witamin.  Bardzo ważne jest by posiłki jeść często – 4/5 razy dziennie oraz by spożywać odpowiednie ilości wody.

W jadłospisie powinny znajdować się węglowodany – nie zaleca się stosowania tak zwanych diet ketogenicznych. Także śmiało można sięgać po ryże, makarony, ziemniaki czy kasze, a także pieczywo pszenne, razowe czy graham. Z nabiału warto wybrać chude mleko, jogurty, kefiry i chude twarogi. Większość warzyw również jest mile widziana i dostarcza cennych składników odżywczych potrzebnych w diecie przy dnie moczanowej, na przykład: buraki czerwone, cebula, rzodkiewka, sałata, marchew, chrzan. Z owoców warto sięgać po te bogate w witaminę C –  brzoskwinie, truskawki, czereśnie, kiwi, jabłka, maliny, ananas, cytryny czy pomarańcze. Niezwykle ważne są również ziarna czy orzechy – słonecznik, sezam, orzechy ziemne, laskowe i włoskie powinny znaleźć się na naszym talerzu. Dozwolone są również jajka w różnych postaciach.

Wszelkie dania powinny być gotowane lub pieczone, należy wystrzegać się smażenia. Pomocne mogą okazać się również herbatki ziołowe z skrzypu polnego, pokrzywy, liści brzozy czy arniki górskiej.

Przykładowa dieta przy dnie moczanowej

Czego unikać w diecie przy dnie moczanowej?

Niestety lista rzeczy niesprzyjających tej chorobie jest dosyć długa. Z pewnością należy wyeliminować lub ograniczyć do minimum alkohol i inne używki. Wszystkie osłabiają organizm, który i tak obciążony jest chorobą. W zapomnienie powinny odejść gazowane i słodzone napoje. Należy wystrzegać się również pożywienia tłustego i wysoko przetworzonego. Dieta przy dnie moczanowej pozbawiona będzie owoców morza, tłustych ryb, a także wszelkiego rodzaju podrobów mięsnych.  Mięsożerców zasmuci również fakt, iż wieprzowina i wołowina także muszą zostać wykluczone. Chociaż większość warzyw w tej diecie jest mile widziana, są też takie których należy się wystrzegać – są to wszystkie warzywa strączkowe oraz szpinak, a także owoce – banany, melony czy rabarbar.  Wszystkie słodycze, czekolada, kakao, kawa czy mocna herbata również źle wpływają na zdrowie chorego. Dodatkowo należy unikać cukrów i słodzików – Fruktozy, sorbitolu, ksylitolu, ale także popularnego i postrzeganego za niezwykle zdrowy –  miodu. Niestety należy również wyeliminować ostre przyprawy. Na talerzu nie powinny również zagościć pieczarki, boczniaki czy prawdziwki.

Z pewnością ta choroba wymaga wielu wyrzeczeń, jednak nie oznacza to, iż w jadłospisie znajdzie się

Warto przeczytać: Catering dietetyczny – dlaczego warto skorzystać z usług diety pudełkowej?

Przykładowa dieta przy dnie moczanowej

Jaka dieta przy dnie moczanowej sprawdzi się więc najlepiej? Wegetariańska – uzupełniona chudym nabiałem. Bardzo ważne jest spożycie dużej ilości wody, która pomaga wypłukiwać kwas moczowy z organizmu. Gorzką herbatę można natomiast zastąpić herbatkami ziołowymi, które wspomagają leczenie choroby.  Poniżej przedstawiamy przykładowe menu diety przy dnie moczanowej na siedem dni:

Dzień I

Śniadanie: Kanapki z chudym twarogiem, sałatą i ogórkiem, kawa zbożowa z chudym mlekiem

II śniadanie: Sałatka owocowa z surowego jabłka, mandarynki, kiwi i pomarańczy

Obiad: Gotowane udko z kurczaka z warzywami przygotowanymi na parze

Podwieczorek:   Zupa pomidorowa

Kolacja: Makaron z twarogiem na słodko

Dzień II

Śniadanie: Jajecznica z grzankami wielozbożowymi oraz pomidorkami

II śniadanie: Koktajl owocowy na bazie wody lub herbaty ziołowej

Obiad: Makaron razowy z sosem pomidorowym

Podwieczorek: Pierogi z owocami

Kolacja: Sałatka z kaszą pęczak oraz warzywami

Dzień III

Śniadanie: Jajka na miękko z bułką graham i warzywami

II śniadanie: Ryż z truskawkami i jogurtem

Obiad: Kopytka i surówka z marchewki

Podwieczorek: Zupa pomidorowa

Kolacja: Płatki owsiane z owocami i ziołowa herbatka

Dzień IV

Śniadanie:  Musli z jogurtem naturalnym

II śniadanie: Smoothie owocowe na jogurcie naturalnym

Obiad: Kluski śląskie i surówka z pora i marchewki

Podwieczorek: Chłodnik

Kolacja: Cukinia zapiekana w pomidorach

Dzień V

Śniadanie:  Naleśniki smażone bez tłuszczu z dżemem bez cukru

II śniadanie: Omlet z ziemniakami w krążkach

Obiad: Kotlety roślinne z kaszy jaglanej, surówka z buraczków

Podwieczorek: Zupa krem z białych warzyw

Kolacja: Kanapki z pastą jajeczną

Dzień VI

Śniadanie: Jaglanka z truskawkami, melisa

II śniadanie: Ryż z jabłkiem pieczonym

Obiad: Rissotto z warzywami

Podwieczorek: Garść orzechów i dwie mandarynki

Kolacja: Barszcz ukraiński

Dzień VII

Śniadanie: Jaja na twardo, chleb graham, pomidorki

II śniadanie: Kanapki z awokado i pestkami słonecznika

Obiad: Knedle z śliwkami

Podwieczorek:  Zupa jarzynowa

Kolacja: Kanapki z gotowanym burakiem i rukolą

Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie wyobrażasz sobie całkowitej rezygnacji z mięsa, wybieraj tak zwane dania półmięsne na przykład – pyzy z mięsem czy gołąbki.  Dozwolony również w umiarkowanych ilościach jest kurczak czy dorsz.

Pomimo dużej ilości ograniczeń, możliwości skompletowania satysfakcjonującego oraz zdrowego menu jest wiele, warto więc zgłębić ten temat i zadbać o styl życia. Poza dietą należy pamiętać o prowadzeniu odpowiedniego stylu życia: unikaniu stresów oraz uprawianiu regularnej aktywności fizycznej, jednak takiej, która nie przeciąży stawów.